“Facebook och Google manipulerar oss”

Facebook och Google ger inte användare reella valmöjligheter vad gäller personuppgiftsbehandling. Det konstaterar norska Forbrukerrådet i en färsk rapport. 

Enligt rapporten låter företagen de minst integritetsvänliga inställningarna vara förinställda, andra inställningar kräver fler klick. Oavsett vilka val som görs krävs samtycke till omfattande personuppgiftsbehandling för tillgång till tjänsterna.

– Vi förväntar oss att företagen ska ge bra och informerade val och låta användare få kontroll över sin personliga information. Tyvärr är så inte fallet idag, vilket både bryter mot konsumenternas förväntningar och avsikten med de nya reglerna, säger Finn Myrstad, direktör vid Forbrukerrådet. 

Vi tar upp såväl de stora nätföretagens personuppgiftsbehandling som legal design, privacy by design och privacy enhancing technologies vid Nordic Privacy Arena i november. Läs mer här.


Finn Myrstad vid Nordic Privacy Arena 2017.

Läs också: 

Debatt: Självreglering räcker inte
Buttarelli föreslår tillägg till e-Privacyreglerna
Facebook uppmanas följa GDPR i hela världen
Google förlorar mål om rätten att bli glömd
Förhandsavgörande om ansvar för personuppgifter på Facebooksida

Logga in

Ej medlem? Registrera dig

Återställ lösenord

Bli medlem

Medlemmar går gratis på våra seminarier och till rabatterat pris på Nordic Privacy Arena.

Studentmedlemskap upphör automatiskt efter ett år, därefter behövs ny ansökan. Ange också ert mecenatkortnr i meddelandefältet.

Ordinarie medlemskap: 1445 kr per år exklusive moms
Student: 400 kr per år inklusive moms











Go to cart