Nu granskas Googles annonsauktioner

Författare:

|

Datum:

|

Irlands dataskyddsmyndighet har beslutat att granska Googles överföring av personuppgifter till leverantörer av annonser. Enligt anmälaren, Johnny Ryan vid Brave(bilden), läcker det annonssystem som ska vara installerat på fler än åtta miljoner webbplatser känslig information om besökare.

Systemet skickar information om användare i form av ”bid requests” till certifierade leverantörer, som lämnar bud för visning av annonser. 

Enligt anmälan delas uppgifter om politisk åskådning och sexuell läggning. Systemet ska också dela uppgifter om vad användaren läser och tittar på samt göra det möjligt att kartlägga användarens beteenden över tid. Irlands dataskyddsmyndighet ska nu utreda om behandlingen är förenlig med dataskyddsförordningen.

Myndigheten har tidigare kritiserats för att inte agera tillräckligt kraftfullt mot teknikföretagen. Sedan dataskyddsförordningen började gälla har dock ärenden inletts rörande bl a Facebook, Apple, Twitter, LinkedIn och Instagram. 

Bland kritikerna märks Alexander Hanff, CEO för ThinkPrivacy och moderator vid årets Nordic Privacy Arena (se nedan). Vi välkomnar också Googles Global Privacy Counsel Peter Fleischer och företrädare för Irlands och Frankrikes dataskyddsmyndigheter.

Se Mozillas head of EU public policy Raegan MacDonalds keynote och den efterföljande paneldiskussionen om ad tech från förra årets konferens här

Läs också:

Datainspektionen om Googleärendet
”Demokratin rämnar och det är Facebooks fel”
Konsumentorganisationer anmäler Google

Fredrik Svärd
fredrik.svard@dpforum.se