Konsumentorganisationer anmäler Google

Författare:

|

Datum:

|

Norska Forbrukerrådet ifrågasätter i en ny rapport om Googles utformning av funktionerna ”Location History” och ”Web & App Activity” och företagets behandling av den persondata som samlas in av dessa är förenliga med dataskyddsförordningen. Forbrukerrådet menar också att användare manipuleras, bl a med hjälp av ”deceptive design practices”. Läs också om Forbrukerrådets tidigare rapport ”Deceived by design” här.

Sex europeiska konsumentorganisationer, bland dem Sveriges Konsumenter, anmäler nu Google till olika tillsynsmyndigheter. Sveriges Konsumenter bedömer i likhet med Forbrukerrådet att de samtycken som lämnas inte kan betraktas som informerade och fria. Organsationen menar och att legitimt intresse inte kan åberopas som legal grund, detta med hänvisning till den ”betydande och påträngande inverkan” spårningen har på individens fri- och rättigheter.

– Våra rörelsemönster avslöjar väldigt mycket om vilka vi är och hur vi väljer att leva våra liv. Det måste vara upp till var och en av oss att bestämma hur mycket av våra privatliv vi vill avslöja för andra. Google ger oss inte den möjligheten och vi anser därför att de bryter mot GDPR, säger Sinan Akdag (bilden), digital expert vid Sveriges Konsumenter och en av talarna vid årets Nordic Privacy Arena.

Finn Myrstad, direktör vid Forbrukerrådet, talade vid Nordic Privacy Arena 2017 – se hans keynote här. Se också paneldiskussionen om ad tech och integritet med bl a Googles Per Meyerdierks här.

Läs också:

Google m fl om dataetik – från Nordic Privacy Arena 2017
Online advertising and privacy – från Nordic Privacy Arena 2018
Amerikanska företagsledare efterfrågar dataskyddsreform
Google förlorar mål om rätten att bli glömd
Debatt: Självreglering räcker inte

Fredrik Svärd
Generalsekreterare Forum för dataskydd