Din varukorg är för närvarande tom!
IMY svarar på kritik om klagomålshanteringen
För ett par veckor sedan rapporterade Forum för Dataskydd att den digitala rättighetsorganisationen Noyb (None of your business) har tagit Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) till domstol.
Noyb vill att Kammarrätten ska instruera IMY att utreda klagomål mer grundligt, istället för att vidarebefordra klagomålen tillsammans med ett informationsbrev till den personuppgiftsansvariga. För att få en djupare förståelse om hur IMY hanterar klagomål och tillsynsärenden har Forum för Dataskydd ställt frågor till Albin Brunskog, enhetschef på IMY.
Antalet klagomål ökar och det är en utmaning
Under 2023 ökade antalet klagomål till IMY med 50 procent jämfört med föregående år, vilket har haft en betydande inverkan på myndighetens resursbehov och förmåga att utreda varje ärende noggrant.
Albin Brunskog förklarar att hanteringen av klagomål är en prioriterad verksamhet för myndigheten, och att de strävar efter att göra största möjliga nytta för flest människor så snabbt som möjligt. För att möta den ökade arbetsbördan har IMY ansökt om och fått ett ökat anslag för 2024, och myndigheten har också förstärkt sitt team som arbetar med klagomål.
Han förklarar också att IMY arbetar aktivt med att förbättra sina interna processer, vilket inkluderar att utbilda personalen och förbättra IT-system. Brunskog nämner också att trenden med ökande klagomål fortsätter, planerar myndigheten att begära ytterligare resurser för 2025, för att säkerställa att deras förmåga att utreda ärenden inte blir lidande.
Informationsbrev som första åtgärd
IMY använder ofta informationsbrev som en första åtgärd när de mottar ett klagomål. Enligt Brunskog rör många av klagomålen brister som ofta beror på okunskap eller missförstånd från den personuppgiftsansvarigas sida. I dessa fall bedömer IMY att ett informationsbrev, som också tydliggör hur lagen ska tolkas, ofta är en tillräcklig åtgärd. Beslutet att skicka ett informationsbrev baseras på flera faktorer, såsom hur allvarlig den påstådda överträdelsen är och om den personuppgiftsansvariga tidigare har fått ett liknande brev och haft tid att åtgärda problemet.
Möjligheten att återkomma med klagomål
IMY uppger på sin hemsida att om en klagande inte är nöjd med de åtgärder som den personuppgiftsansvariga har vidtagit efter att ha fått ett informationsbrev, så kan denne lämna in ett nytt klagomål. Vi frågade om detta ställer krav på att den klagande har kunskaper om GDPR för att veta om det är motiverat med ett nytt klagomål.
Brunskog svarar att IMY strävar efter att vara så transparenta som möjligt om sitt arbete och sina prioriteringar. Detta uppnås genom information på deras hemsida, samt genom möjligheten att kontakta dem via telefon eller mejl. Även om IMY inte har exakt statistik över hur ofta klagande återkommer med nya klagomål, nämner Brunskog att myndigheten förra året tog emot över 3 600 klagomål och inledde mer än 200 tillsynsärenden, där många av dessa ärenden byggde på klagomål där informationsbrev inte ansågs vara tillräckliga.
IMY är inte ett postverk
Noyb har riktat kritik mot IMY som de anser uppträder som ”postverk”, genom att endast vidarebefordra klagomål utan att genomföra djupare utredningar. Brunskog förklarar att informationsbreven inte bara innehåller klagomålet, utan även information om relevanta regler. Syftet är att informera den personuppgiftsansvariga om den påstådda bristen och ge dem möjlighet att själva undersöka om de uppfyller kraven. Han framhåller att informationsbrev ofta är en lämplig första åtgärd, men att detta inte utesluter att andra, mer omfattande åtgärder vidtas när det behövs.
Den pågående rättsprocessen
När vi frågar om den pågående rättsprocessen och hur den kan komma att påverka IMYs tillsynsarbete förklarar Brunskog att Förvaltningsrätten hittills har stött IMYs tolkning av hur klagomål ska hanteras. Om Kammarrätten skulle besluta till klagandens fördel, kan detta dock innebära att IMY måste genomföra mer omfattande utredningar. Detta skulle kunna leda till längre handläggningstider och begränsa myndighetens möjlighet att prioritera andra viktiga uppgifter.
Läs mer:
- Noyb: IMY agerar som ett postverk – Forum för Dataskydd (dpforum.se), 19 august 2024
- Så här arbetar IMY med klagomål, 3 maj 2024