Noyb: IMY agerar som ett postverk

Författare:

|

Datum:

|

Organisationen Noyb (None of your business) begär att en domstol tvingar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att utreda klagomål istället för att bara lägga ned dem. 

Ärendet handlar om ett klagomål från en privatperson som menar att Region Uppsalas kundtjänst för kollektivtrafik utan laglig grund spelat in hans samtal. Personen kunde inte neka till inspelningen och regionen gav motstridiga, otydliga förklaringar till varför samtalen spelades in.  

När individen klagade på detta, skickade IMY ett brev till Region Uppsala med information om att klagomålet inkommit och sedan avslutade myndigheten ärendet utan att utreda klagomålet i sak. Noyb ser detta som ett brott mot GDPR.

Noyb kräver att klagomålen utreds

Den klagande överklagade till Förvaltningsrätten i Stockholm som gick på IMYs linje. I sitt pressmeddelande skriver Noyb att man blev förvånade över Förvaltningsrättens beslut. Noyb har nu gått in som jurdiskt ombud för den klagande och kräver att Kammarrätten i Stockholm ska ge IMY i uppdrag att utreda ärendet.

Max Schrems, ordförande i Noyb, kritiserar det faktum att svenska myndigheter sex år efter GDPR:s inträde fortfarande inte förmår att konsekvent upprätthålla medborgarnas rättigheter. Han anser att alla klagomål måste utredas och att överträdelser av GDPR måste åtgärdas, vilket är ett krav enligt EU-rätten. 

Vidare hänvisar Noyb till att Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) i November 2023 slog fast att om IMY lägger ned ett klagomål utan att tillmötesgå vad klaganden begärt, så utgör det ett överklagbart beslut enligt förvaltningslagen.

Anser att IMY beter sig som ett postverk

Noyb menar att IMY ofta skickar vidare klagomål från individer till de berörda företagen istället för att granska dem, i strid med HFDs rättspraxis. Max Schrems ifrågasätter behovet av att ha en dyr tillsynsmyndighet som IMY, när myndigheten som han skämtsamt uttrycker det beter sig mer som ett postverk än som ett kontrollorgan. 

Läs mer här: