EU-domstolen dömer i Fashion ID-målet

Författare:

|

Datum:

|

Den 29 juli 2019 kom domen från EU-domstolen i det uppmärksammade Fashion ID-målet (C 40/17). Bakgrunden till fallet är att Fashion ID, en tysk onlinebutik, integrerat Facebooks ”gilla”-knapp på sin hemsida. När någon besöker hemsidan skickas därför besökarens personuppgifter till Facebook, oberoende av om besökaren är en Facebookanvändare eller om ”gilla”-knappen använts. EU-domstolen förtydligade i målet att företag som integrerar Facebooks ”gilla”-knapp, eller andra plugins, på sin hemsida måste få ett samtycke av användarna för att få skicka över personuppgifter till Facebook.

Verbraucherzentrale NRW, motsvarande det svenska konsumentverket, som tog fallet till domstol, konstaterade kort efter domen att domslutet ”är välkommet då företag som tjänar pengar på användardata nu också måste ta ansvar för sitt handlande”, detta enligt ordföranden Wolfgang Schuldzinski.

Mer information här: https://www.jdsupra.com/legalnews/ecj-rules-companies-using-social-63344/

https://www.reuters.com/article/us-eu-facebook-dataprotection/companies-using-facebook-like-button-liable-for-data-eu-court-idUSKCN1UO1B4