Datainspektionens frågor till Inera

Författare:

|

Datum:

|

Inera, som ägs av SKL Företag, regioner och kommuner, förvaltar och utvecklar tjänster inom e-hälsa och digitalisering, däribland 1177 Vårdguiden.

Datainspektionen har sedan det blev känt att ett stort antal inspelade samtal till 1177 funnits tillgängliga på en oskyddad server inlett en granskning av Ineras personuppgiftsbehandling.

Datainspektionen frågar i sin tillsynsskrivelse till Inera vilka personuppgifter som behandlas, till vilka kategorier av mottagare uppgifterna lämnas ut och om Inera behandlar uppgifterna i egenskap av personuppgiftsbiträde eller personuppgiftsansvarig samt vem eller vilka som ev. är personuppgiftsansvariga och med stöd av vilken rättslig grund uppgifterna behandlas. Frågorna ska vara besvarade senast den 19 mars.

– Inera ser allvarligt på den aktuella händelsen och det är viktigt att invånare kan känna sig trygga med att ringa 1177. Det är angeläget att understryka att Ineras system som 18 regioner använder för tjänsten 1177 Vårdguiden inte berörs av säkerhetsbristen. Men vi välkomnar givetvis att Datainspektionen inleder tillsyn kring händelsen och även kring hur Inera behandlar personuppgifter på telefon, säger Sofie Zetterström, vice vd på Inera.