Din varukorg är för närvarande tom!

Ny lag: IMY måste besvara klagomål inom 3 månader
IMY måste svara på klagomål inom tre månader. Annars kan klaganden gå till domstol.
Riksdagen beslutade den 26 mars om de nya bestämmelserna i dataskyddslagen och brottsdatalagen. Bestämmelserna träder i kraft den 1 maj 2025. Den här ändringen är ett viktigt steg för att stärka den registrerades rättigheter och se till att Sverige uppfyller sina krav enligt EU rätten.
Vad det innebär för den registrerade:
Registrerade kan begära en förklaring om IMY inte svarar på ett klagomål inom tre månader. Det gäller både klagomål kring personuppgifter som behandlats enligt GDPR och av brottsbekämpande myndigheter enligt brottsdatalagen som implementerar ett EU-direktiv kallat för brottsbekämpningsdirektivet.
Förändringarna görs för att uppfylla Sveriges skyldigheter enligt artikel 78.2 i GDPR och 53.2 i brottsbekämpningsdirektivet.
Det var under våren 2022 som EU-kommissionen granskade hur Sverige uppfyller sina skyldigheter enligt GDPR. Kommissionen påpekade att svensk lag saknade bestämmelser som garanterar en effektiv hantering av individers klagomål enligt EU:s dataskyddsregler. Genom dessa ändringar stärks den enskildes rättsliga ställning eftersom de kan kräva att få ett besked kring hur IMY planerar att hantera deras klagomål.
Förändringarna innebär att IMY har tre månader på sig att informera den som lämnat klagomålet om hur myndigheten avser att hantera det. Om detta inte sker inom tidsramen har personen rätt att begära en förklaring från IMY, vilken måste tillhandahållas inom två veckor.
Om IMY inte svarar inom två veckor anses det som ett automatiskt avslag på begäran. Ett avslag på en begäran kan överklagas till förvaltningsdomstolen.