Noyb: Metas integritetsavgift kan skapa farlig trend

Författare:

|

Datum:

|

Teknikjätten Meta, som står bakom Facebook och Instagram, har nyligen infört en ny, kontroversiell affärsmodell för att ”skydda” sina användares integritet i Europa. Företaget vill att dess användare ska betala en avgift för att slippa bli kartlagda och visade riktad reklam. Nu väljer dock den digitala rättighetsorganisationen Noyb (None of your business) att anmäla Meta.

Knäckfrågan ligger i Metas erbjudande – eller ultimatum – till europeiska användare: antingen godkänner du att företaget behandlar dina personuppgifter för att visa dig riktad individuell reklam eller så betalar du en avgift på upp till 251,88 euro per år för en integritetsvänlig användarupplevelse där du fortfarande får se reklam, men den är opersonlig. Noyb vill få igång en debatt och frågar om rätten till personlig integritet håller på att bli en lyx som bara de rika har råd med.

Max Schrems, ordförande för Noyb, är bekymrad över att en sådan modell i praktiken gör den grundlagsskyddade rätten till personlig integritet till en plånboksfråga. Organisationen Noyb tvivlar på att Metas tillvägagångssätt är förenligt med GDPR. Men framför allt oroar sig Noyb för att andra företag ska ta efter. 

Noyb skriver vidare i sitt pressmeddelande att eftersom den genomsnittliga smartphoneanvändaren använder många appar kan den sammanlagda kostnaden för liknande abonnemangstjänster för att skydda den personliga integriteten bli en viktig ekonomisk faktor för konsumenterna. 

Max Schrems, ordförande i Noyb, understryker allvaret i situationen: ”Om grundläggande rättigheter bara är tillgängliga för dem som kan betala, kommer vi att återgå till en tid då friheter var reserverade för eliten. Metas tilltag kan leda till att en betydande del av befolkningen förlorar sina rättigheter, särskilt de som redan riskerar fattigdom eller social utslagning.”

Följderna av Metas agerande sträcker sig enligt Noyb bortom enskilda användare och påverkar hela teknikindustrin. Noyb säger att om Meta framgångsrikt lyckas försvara sin modell i rätten, kan det utlösa en dominoeffekt där andra appleverantörer följer efter. I sitt pressmeddelande skriver organisationen att en genomsnittlig smartphoneanvändare har 35 appar installerade. Baserat på detta uppskattar Noyb, om andra företag tar efter, att den samlade kostnaden för att skydda sin personliga integritet i värsta fall kan uppgå till 8 000 euro per år och användare. 

Läs mer

Pressmeddelande: noyb files GDPR complaint against Meta over “Pay or Okay”, 28 Nov 2023