Din varukorg är för närvarande tom!

Apple och Meta får 7.6 miljarder i sanktionsavgifter
EU-kommissionen har utfärdat sanktioner på 5.4 miljarder kr (500 miljoner euro) till Apple och 2.2 miljarder kr (200 miljoner euro) till Meta för brott mot Digital Markets Act (DMA). På svenska heter den förordningen om digitala marknader.
DMA syftar till att skapa mer rättvisa och konkurrenskraftiga digitala marknader. Detta är första gången EU-kommissionen beslutar om sådana sanktionsavgifter enligt DMA, vars regler trädde i kraft den 2 maj 2023.
DMA innehåller kriterier för att klassificera vilka aktörer som är ”gatekeepers”. En gatekeeper är en stor digital plattform som erbjuder viktiga internettjänster som sökmotorer, appbutiker och meddelandetjänster. Gatekeepers måste följa de skyldigheter och förbud som anges i DMA.
Apple låser in användare
Enligt EU-kommissionen begränsar Apple utvecklare som skapar appar för iPhone till en enda distributionskanal och tillåter endast nedladdningar via den officiella App Store.
Konsumenter kan inte heller dra nytta av alternativa erbjudanden eftersom Apple hindrar utvecklare från att informera dem om sådana alternativ. Kommissionen drar slutsatsen att Apple inte har visat att dessa begränsningar är nödvändiga och proportionerliga.
Enligt EU-kommissionens beslut måste Apple avskaffa både de tekniska och kommersiella begränsningarna och undvika att bryta mot reglerna i framtiden genom liknande åtgärder. Sanktionsavgiften till Apple ligger på 500 miljoner euro, vilket motsvarar 5.4 miljarder kronor.
Meta’s “samtyck eller betala” upplägg olagligt
EU-kommissionen gav Meta en sanktion för deras reklammodell som introducerades i november 2023. Den innebar att Facebook- och Instagram-användare antingen måste samtycka till att deras personuppgifter används för personligt anpassad reklam eller att de måste betala för att få en reklamfri användarupplevelse.
Enligt DMA måste dock gatekeepers inhämta användarnas samtycke innan deras personuppgifter från olika tjänster får kombineras för att visa dem reklam. En gatekeeper måste också erbjuda den som inte samtycker, ett likvärdigt alternativ utan individuellt anpassad reklam.
EU-kommissionen konstaterar att ”samtyck eller betala” modellen strider mot EU:s dataskyddsregler. Upplägget förvägrade användare som önskade dela färre personuppgifter och motsatte sig individualiserad reklam, tillgång till en tjänst som är likvärdig. Vidare gav Metas modell inte användarna möjlighet att fritt utöva sin rätt att samtycka till att få sina personuppgifter kombinerade.
Meta ändrade sin annonseringsmodell i november 2024 efter diskussioner med EU-kommissionen. Den nya modellen använder färre personuppgifter för att visa annonser. EU-kommissionen granskar fortfarande denna modell och har bett Meta att visa dess praktiska effekter.
Tillsynsbeslutet omfattar perioden då europeiska användare endast kunde välja mellan att ”samtycka eller betala”, från mars 2024 till november 2024, när Meta reviderade sin annonseringsmodell. För denna överträdelse ska Meta betala en sanktionsavgift på 200 miljoner euro, vilket motsvarar 2.2 miljarder kronor.
Vita huset rasar över europeiska lagar
Vita huset har fördömt EU:s utfärdade sanktionsavgifter mot Apple och Meta och betecknar dem som ekonomiska påtryckningar som USA anser vara oacceptabla. En talesperson för Vita Huset hävdar att regleringar kan ”kväva innovation” och ”främja censur”.
Det som hänt kan öka spänningarna mellan USA och EU, särskilt med tanke på att president Trump föreslår tullar mot länder som ”straffar” amerikanska företag. Vita huset hävdar att EU:s Digital Markets Act (DMA) är ”diskriminerande”.
Det finns en risk för att USA kommer pressa EU att avstå från att tillämpa sina egna lagar på amerikanska företag som är verksamma inom deras jurisdiktion. En sådan hållning skulle kunna öka de geopolitiska spänningarna men riskerar också att försvaga EU:s regler.
Läs mer
Commission finds Apple and Meta in breach of the Digital Markets Act, 23 April 2025
About the Digital Markets Act,
EC fines Meta, Apple €700M for DMA compliance failures – The Register, 23 april 2025
Apple’s EU fight is transatlantic tension in a nutshell – POLITICO, 24 april 2025Förordningen om digitala marknader – Consilium, 28 januari 2025