Vet Google vad du köper offline?

Google har tidigare anklagats för att på olika sätt ha kartlagd användares beteenden utanför den digitala miljön, bl a med hjälp av data insamlad av appen Google Maps.

Nya uppgifter gör gällande att företaget samarbetat med Mastercard för att samköra uppgifter om interaktioner med Googles annonser med korttransaktioner offline. Syftet ska ha varit att ta reda på vilka produkter användarna köper i fysiska butiker efter att ha exponerats för annonser på nätet. Enligt företagen har uppgifterna anonymiserats.

Möt JoAnn Stonier,  Chief Data Officer för Mastercard worldwide, på Nordic Privacy Arena i Stockholm den 12-13 november. Vi diskuterar bl a data ethics, ad tech och spårning och konsumenters attityder till personuppgiftsbehandling.

Logga in

Ej medlem? Registrera dig

Återställ lösenord

Bli medlem

Medlemmar går gratis på våra seminarier och till rabatterat pris på Nordic Privacy Arena.

Studentmedlemskap upphör automatiskt efter ett år, därefter behövs ny ansökan. Ange också ert mecenatkortnr i meddelandefältet.

Ordinarie medlemskap: 1445 kr per år exklusive moms
Student: 400 kr per år inklusive moms











[recaptcha]

Go to cart